تاریخچه کامپیوترهای تک بوردی

Tinkerboard
ODROID

تاریخچه کامپیوترهای تک بوردی

 مروری بر تاریخچه کامپیوترهای تک بوردی

در مقاله قبلی تعاریف مربوط به کامپیوتر تک بوردی (SBC) ارائه گردید؛ که میتوانید از اینجا این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به تاریخچه کامپیوترهای تک بوردی میپردازیم.

در مقاله قبلی اشاره شد که کامپیوتر تک بوردی یک سیستم محاسباتی کاملاً کاربردی ساخته شده بر روی یک بورد مدار چاپی واحد است. یک SBC دارای ریزپردازنده (ها)، حافظه RAM، ورودی و خروجی، پورت­های شبکه برای اتصال به دستگاه­های واسط و دیگر ویژگی­های مورد نیاز یک کامپیوتر با حداقل عملکرد می­باشد.

Dyna-Micro  اولین کامپیوتر تک بوردی واقعی بود. Dyna-Micro بر اساس Intel C8080A بود و اولین EPROM شرکت اینتل یعنی C1702A را بکار گرفت. Dyna-Micro دوباره برندسازی شده و توسط E&L Instruments of Derby به بازار عرضه شد. این SBC به عنوان نمونه ­ای برجسته از میکروکامپیوترها مشهور شد. SBC ها در عصر محاسبات خیلی محبوب شدند، بطوریکه بسیاری از کامپیوترهای خانگی در واقع SBC ها بودند.

با این حال، با ظهور کامپیوترهای شخصی، محبوبیت SBC ها کاهش یافت. از سال ۲۰۱۰ میلادی، تجدید حیات در محبوبیت SBC ها رخ داد به دلیل اینکه هزینه­ تولید آنها کاهش یافت.

SBC ها به عنوان کامپیوتر­های کم هزینه در محیط­های علمی و پژوهشی استفاده می­­شوند. استفاده از SBC ها در سیستم­های نهفته بسیار رایج است و بسیاری از افراد و سازمان­ها محصولات کاملاً کاربردی را بر اساس یک کامپیوتر تک بوردی توسعه داده و منتشر نموده ­اند.

بر اساس تولید کنندگان و طراحان، SBC ها با خانواده­ ها، مدل­ ها و نسل ­ها گروه بندی شده ­اند.

چند خانواده محبوب SBC عبارتند از:

  • رزبری پای (Raspberry Pi) توسط بنیاد رزبری پای
  • Banana Pi و Banana Pro
  • Intel Edison و Galileo
  • CubieBoard
  • BeagleBone و BeagleBoard

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کامپیوترهای تک بوردی میتوانید از لینک های زیر به کتاب های بینایی کامپیوتر با رزبری پای و پردازش تصویر با رزبری پای مراجعه نمایید.

کتاب بینایی کامپیوتر با رزبری پای

کتاب پردازش تصویر با رزبری پای

اشتراك گذاری

دیدگاهتان را بنویسید