شبیه سازی با TCAD

سیلواکو TCAD

شرکت Silvaco نرم افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) و فناوری CAD  (اصطلاحاً: TCAD) و IP طراحی نیمه هادی (SIP) را توسعه داده و به بازار عرضه می کند. این شرکت در سانتا کلارا کالیفرنیا مستقر است و با دفاتر مستقر در آمریکای شمالی ، اروپا و در سراسر آسیا حضور جهانی دارد. از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۴ میلادی، Silvaco به یک شرکت بزرگ EDA با مالکیت خصوصی تبدیل شده است. این شرکت حداقل با دو نام دیگر شناخته شده است: Silvaco International  و Silvaco Data Systems. نرم افزارهای این شرکت در رشته های مختلفی از جمله مهندسی برق، مهندسی مکانیک، ادوات ، فوتونیک و … کاربرد فراوان دارد.

Silvaco TCAD یک نرم افزار بسیار قدرتمند برای شبیه سازی ادوات نیمه هادی و مشخصه های این ادوات است. نرم افزار TCAD یکی از نرم افزارهای حوزه شبیه سازی نیمه هادی است که توانایی شبیه سازی فرایند ساخت ادوات نیمه هادی (اکسیداسیون، نفوذ، کاشت یونی، زدایش، لایه نشانی و لیتوگرافی و …) و هم چنین شبیه سازی ادوات نیمه هادی شامل MOSFET ها، HEMT، سلول خورشیدی، ادوات اپتوالکتریک، نمایشگرهای ارگانیکی، کوانتومی، لیزرهای نیمه هادی و … دارا است. این مجموعه نرم افزاری  شامل چندین محصول سازماندهی شده برای شبیه سازی فرایند، شبیه سازی افزاره و سایر ابزارهای ساخت مجازی ویفر می باشد که به ترتیب عبارتند از Victory Process  ۲D/3D process simulator ، Victory Device 2D/3D device simulator و Virtual Wafer Fab (VWF).

امروزه در تولید یک محصول جدید، ابتدا طراحی و تست قطعه در نرم­ افزار صورت گرفته و سپس تولید فیزیکی و بررسی آن انجام میگیرد. این روش باعث افزایش قابلیت اطمینان، کاهش هزینه و زمان تولید یک محصول می­ گردد. در سال ۲۰۰۵ میلادی، موسسه  ITRS پیش بینی کرد که استفاده از نرم ­افزارهای طراحی قطعات (TCAD)، حدود ۴۰% باعث صرفه­ جویی در هزینه ­ها خواهد گردید.

نرم­ افزارهای طراحی متعددی در این زمینه توسط شرکت­های مختلف ارایه شده ­اند و مجموعه نرم افزار تحلیل ادوات شرکت سیلواکو (شامل Atlas، Athena و…) شبیه سازی بسیار قدرتمند و پرکاربرد در الکترونیک است. بوسیله این مجموعه می­توان یک قطعه را تولید کرده و سپس انواع آنالیز الکتریکی و نوری را بر آن را انجام داد.

با استفاده از ماژول Athena می‌توان مراحل ساخت یک قطعه نیمه هادی را شبیه‌سازی کرد. عملیاتی همچون لایه‌نشانی، دوپینگ، حرارت دهی و غیره به راحتی در این مجموعه قابلیت شبیه‌سازی شدن را دارد.

ماژول Atlas مجموعه کاملی از مدل‌های فیزیکی موردنیاز شبیه‌سازی شامل می‌شود. با استفاده از این ماژول می‌توان افزاره‌هایی همچون انواع ترانزیستورها (MOS,FET,HEMT)، لیزرها، دیودها، سلول‌های خورشیدی، آشکارسازها و سایر افزاره‌های مشابه را شبیه‌سازی کرد.

کدنویسی در TCAD، توسط برنامه Deckbuild انجام می‌شود. این برنامه اطلاعات ورودی را در قالب یک فایل متنی یا کد با پسوند in. در اختیار شبیه ساز ATLAS قرار می‌دهد. خروجی‌های با پسوند Log حاوی مشخصه‌های شبیه‌سازی افزاره می‌باشند و فایل‌های Solution حاوی اطلاعاتی است که برای رسم نمودار در برنامه TonyPlot نیاز است.

 شبیه سازی بصورت کاملاً تخصصی با استفاده از TCAD و مجموعه ابزارهای آن قابل انجام می باشد. در صورت نیاز به شبیه سازی میتوانید مقاله مورد نظر تان را برای ما ارسال نمایید تا بدون هرگونه هزینه ای بررسی شده و قیمت و زمان انجام کار مشخص گردد. مستندات کامل از لحاظ فایلهای شبیه سازی، فایل Word شامل نتایج بدست آمده و روند انجام کار، و عکس های خروجی با کیفیت در هر پروژه تحقیقاتی ارائه میگردد و تمامی نتایج مجددا توسط شما قابل ارزیابی خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمائید.

تماس با ما