کتاب «میکروپایتون: پایتون برای میکروکنترلرها» تالیف و ترجمه مهندس امیر باغی رهین و مهندس وحید باغی رهین به بازار نشر و پخش کتاب ارائه گردید. این کتاب مرجع کاملی برای برنامه نویسی بردهای میکروکنترلر با استفاده از میکروپایتون می باشد.
کتاب میکروپایتون: پایتون برای میکروکنترلرها در ۱۷ فصل تالیف و ترجمه شده و خلاصه این فصلها به شرح زیر میباشند:
فصل ۱: در این فصل تعاریف، تاریخچه و فلسفه میکروپایتون را بحث و بررسی خواهیم کرد. در این فصل مهارت های اساسی برای شروع کار با نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای اجرای میکروپایتون را در اختیار شما قرار میدهیم.
فصل ۲: در این فصل برخی از مفاهیم پایه و قواعد اساسی در مورد برنامه نویسی میکروپایتون توضیح داده خواهد شد.
فصل ۳: در این فصل چندین روش برای کنترل طیف وسیعی از LED های NeoPixel را که همراه با Adafruit Circuit Playground Express ارائه شده اند، معرفی خواهیم کرد.
فصل ۴: در این فصل روشهای ساخت صداها و پخش موسیقی با استفاده از سخت افزاری که در Adafruit Circuit Playground Express ارائه شده است، معرفی می شود. در این فصل ابتدا اصول ساخت صداهای کوتاه در فرکانس خاصی از صدا معرفی میشود و سپس به موضوعات پیشرفته تری از قبیل پخش فایلهای موسیقی با استفاده از فرمت فایل WAV و اسپیکرهای صوتی داخلی برد می پردازیم.
فصل ۵: این فصل شما را با روشهای تعامل با دکمه ها و صفحه های لمسی، که همراه Adafruit Circuit Playground Express است، آشنا میکند. یاد خواهید گرفت که چگونه فشار داده شدن یک دکمه را تشخیص دهید و همچنین مباحث پیشرفته تری مانند تنظیم دقیق حساسیت صفحه های لمسی خازنی را کشف خواهید کرد.
فصل ۶: این فصل شما را با روشهایی آشنا میکند که میتوانید از آنها برای خواندن داده های حسگر از تعدادی سنسور که بصورت داخل برد همراه Adafruit Circuit Playground Express هستند استفاده کنید. سنسورهای دما و نور و همچنین سنسور حرکت را پوشش میدهیم، همچنین می آموزید که چگونه برد نسبت به رویدادهای سنسور از قبیل تکان خوردن برد یا تغییر سطح نور واکنش نشان دهد.
فصل ۷: در این فصل یک بازی دو نفره به نام Button Bash ایجاد خواهیم کرد که میتوانید بصورت مستقیم بر روی Circuit Playground Express و بدون کامپیوتر بازی کنید. برای ایجاد این بازی، ورودی دکمه را با خروجی نور از طریق NeoPixel ها و با خروجی صدا از طریق بلندگوهای داخلی ترکیب خواهیم کرد.
فصل ۸: در این فصل نحوه ساخت یک سـاز موسیقی با تعدادی مـوز و Circuit Playground Express و را یاد خواهید گرفت. این پروژه روشی خلاقانه و سرگرم کننده برای اجرای پروژه های لمسی خازنی به نمایش خواهد گذاشت.
فصل ۹: در این فصل نحوه کنترل موتورها و سرووها را یاد خواهید گرفت. استفاده از موتورهای DC به پروژه هایی که در آن باید چرخها را بر روی یک وسیله نقلیه کنترل کنید کمک میکند. سرووها میتوانند در پروژه های شما که به کنترل بازوهای روباتیک برای حرکت نیاز دارند، کمک کنند.
فصل ۱۰: در این فصل PyBoard را معرفی خواهیم کرد. ویژگیها و نقاط قوت آن را در مقایسه با سایر بردهای میکروپایتون بررسی خواهیم کرد. در پایان این فصل یاد خواهید گرفت که چگونه کد خود را بر روی این برد بارگذاری کرده و با آن تعامل برقرار کنید. در این فصل نحوه ارتباط PyBoard با سخت افزارهای مختلف از قبیل شتاب سنج، LED، انواع LCD های تک رنگ و رنگی، ماژول AMP audio و سروو موتور پوشش داده میشود.
فصل ۱۱: در این فصل micro:bit را معرفی خواهیم کرد. ویژگیها و نقاط قوت آن را در مقایسه با سایر بردها بررسی خواهیم کرد. در پایان این فصل یاد خواهید گرفت که چگونه کد خود را بر روی این برد بارگذاری کنید، نمایشگر شبکه LED آن را کنترل کنید، همچنین با دکمه هایی که روی برد قرار دارند تعامل برقرار کنید.
فصل ۱۲: در این فصل Adafruit Feather HUZZAH ESP8266 را معرفی خواهیم کرد. هنگامی که پروژه سیستم نهفته شما نیاز به پشتیبانی از اتصال به اینترنت دارد، ESP8266 یکی از محبوبترین گزینه های سخت افزاری میکروپایتون است. در این فصل تعدادی از دستورالعملها را بررسی خواهیم کرد که جنبه های مختلف تعامل با ویژگیهای Wi-Fi موجود بر روی برد را پوشش میدهد.
فصل ۱۳: در این فصل، تعدادی دستورالعمل را پوشش خواهیم داد، که همگی مربوط به تعامل با سیستم فایل است. نحوه بازخوانی سیستم فایل و دستورالعمل های لیست، حذف و ایجاد فایلها و همچنین مباحث پیشرفتهتری از قبیل محاسبه مصرف دیسک پوشش داده میشود. دستورالعمل های موجود در این فصل ابزارهایی را که برای اضافه کردن تعامل سیستم فایل به پروژه های نهفته نیاز دارید، به شما میدهد.
فصل ۱۴: در این فصل موضوعات متنوعی در رابطه با انجام عملیات شبکه کردن معرفی خواهد شد. این فصل به شما کمک میکند تا یک پروژه میکروپایتون ایجاد کنید که نیاز به انتقال اطلاعات از اینترنت دارد. هر زمان که میخواهید راهی برای افراد فراهم کنید تا از مرورگرهای وب خود در تلفنها و کامپیوترهای خود استفاده کنند تا مستقیماً با برد میکروپایتون خود متصل شده و با آنها ارتباط برقرار کنند این موضوع میتواند به شما کمک کند.
فصل ۱۵: در این فصل، نمایشگر Adafruit FeatherWing OLED را به برد میکروپایتون Adafruit Feather HUZZAH ESP8266 وصل خواهیم کرد. دستورالعملهای موجود در این فصل در ساخت مجموعه ای کامل از پروژه ها کمک خواهد کرد. میتوانید بردهای میکروپایتون کوچکی را ایجاد کنید که یک منو را نشان میدهند و میتوانید از طریق آن منو حرکت کنید و هر اقدام انتخابی میتواند داده های حسگر را به سرورهای دیگر در شبکه یا اینترنت شما ارسال کند. همچنین میتوانید از آن برای واکشی داده از سرورهای موجود استفاده کرده و آن را روی نمایشگر نشان دهید.
فصل ۱۶: در این فصل از کتاب میکروپایتون: پایتون برای میکروکنترلرها یک دستگاه هواشناسی متصل به اینترنت ایجاد خواهیم کرد که با فشار یک دکمه، وضعیت آب و هوای شهرهای تصادفی را به ما اعلام میکند. برای تولید این دستگاه کارآمد، تعدادی از مفاهیم و فناوریهایی را که در کتاب پوشش داده ایم را با هم ترکیب خواهیم کرد. این فصل میتواند منبع مفیدی از اطلاعات برای کمک به شما در ایجاد دستگاه های متصل به اینترنت با میکروپایتون باشد که به راحتی تعامل برقرار کرده و مجموعه غنی از خروجیهای بصری را ارائه میدهد.
فصل ۱۷: در این فصل از کتاب میکروپایتون: پایتون برای میکروکنترلرها دستگاهی را برای بازی ایجاد خواهیم کرد. از برد Adafruit HalloWing M0 Express استفاده خواهیم کرد که دارای صفحه نمایش TFT کاملاً رنگی و حسگرهای لمسی خازنی است. این فصل یک منبع اطلاعاتی مفید خواهد بود و به شما در ساخت پروژه هایی کمک میکند که از قدرت یک صفحه نمایش کاملاً رنگی با وضوح کافی برای ارائه متنهای چندخطی و تصاویر گرافیکی کاملاً رنگی استفاده کنید.
از لینک زیر میتوانید کتاب میکروپایتون: پایتون برای میکروکنترلرها را سفارش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.