پذیرش و چاپ مقاله

پذیرش و چاپ مقاله

پذیرش و چاپ مقاله

در بسیاری از کشورها استفاده از خدمات آموزشی و پژوهشی  امری بسیار ضروری و حرفه‌ای تلقی می‌شود. بدیهیست یک استاد یا دانشجوی متخصص در رشته علمی خاصی، زمان کافی برای کسب برخی مهارت‌ها را نداشته باشد. برای مثال یک کار تحقیقاتی بسیار قوی می‌تواند با نداشتن شبیه سازی های جامع، یا تجزیه و تحلیل های تکمیلی  خوب زیر سوال برود. در برخی مواقع مشاهده می‌ گردد که یک مقاله بسیار قوی در یک مجله ضعیف پذیرفته می‌شود، چرا که نویسندگان مقاله با اصول یافتن یک مجله مناسب آشنا نیستند و با چاپ مقاله در اینگونه مجلات عملاً حق مطلب ادا نمی شود. مهارت‌هایی که برای یک کار پژوهشی نیاز است عبارتند از: داشتن مهارت در زمینه ویراستاری متون علمی، استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای نگارش مقاله،استفاده از نرم افزارهای آماری، یافتن مجلات معتبر، آشنایی با روش‌های ارزیابی اعتبار مجلات و تشخیص مجلات نامعتبر

مراحلی که برای چاپ مقاله در یک مجله طی می شوند عبارت است از:

  1. ارسال مقاله به مجله

  2. داوری مقاله

  3. پذیرش مقاله

  4. چاپ مقاله بصورت Online و یا Print

با توجه به مراحل فوق الذکر در چاپ مقاله باید نکات زیر را بطور جدی در نظر گرفت:

  • انتخاب مجله مناسب و مرتبط با موضوع مقاله در پذیرش مقاله شما، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سایت مجلات در قسمت اهداف و حوزه کاری (اسکوپ مجله) مشخص می گردد که این مجله در چه حوزه ای پذیرش مقاله انجام می دهد. انتخاب مجله ای غیر مرتبط با حوزه کاری مجله علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی برای شما نخواهد داشت، باعث اتلاف زمان می گردد.

  • سردبیر یا داوران مجلات پس از دریافت مقاله شروع به داوری مقاله می نمایند. اولین سوالی که به ذهن داوران خطور می کند این است که آیا مقاله به اندازه ای جدید و پرمحتوی است که ارزش چاپ در مجله ما را داشته باشد؟ محتوای مقاله باید در حدی باشد که داوران را قانع نمایید جهت چاپ مقاله در آن مجله.

  • نتیجه داوری مقاله با پذیرش (اکسپت) یا عدم پذیرش (ریجکت) مقاله مشخص می گردد. در بعضی مواقع مقاله بدون نیاز به اصلاحیه پذیرش می گیرد اما مقالاتی هم هستند که موضوع خوبی دارند و از داوری اولیه پذیرش می گیرند با این حال در متن مقاله اشتباهاتی موجود است که بایستی اصلاح شده و مجددا مقاله برای داوری نهایی به مجله ارسال گردد.

  • بطور کلی چاپ مقاله به دو صورت Online یا Print (آنلاین یا چاپی) یا همزمان هر دو صورت می گیرد. مسلما هزینه چاپ مقاله بصورت Print بسیار بالا بوده و تمامی هزینه ها به دلار ($) می باشد.

عوامل زیر در بازه زمانی اکسپت و چاپ مقاله بسیار تاثیرگذار هستند:

  • نوع مجله ای که می­خواهیم مقاله را در آن چاپ کنیم: هر چه اعتبار یک مجله بالا باشد مسلما سختگیری بیشتری برای چاپ مقاله اعمال خواهد شد و زمان داوری نسبت به مجلات دیگر بیشتر خواهد بود. مثلاً مجلات علمی-پژوهشی داخلی جزو مجلات بسیار سختگیر می باشند که پروسه داوری ۷-۸ ماهه دارند. اما برخی مجلات حتی برخی مجلات معتبر ISI بازه داوری کوتاهی داشته و در صورتی که مقاله خوبی نوشته باشید، در یک ماه نتیجه داوری خود را اعلام می کنند.

  • نوع مقاله ای که می ­خواهید چاپ کنید: بسته به نوع مقاله میتواند پروسه داوری مقاله شما کوتاه یا طولانی باشد. مثلاً مقاله شما علمی-پژوهشی (Research) هست یا یک مقاله مروری (Review) یا یک مقاله کوتاه (Letter) می باشد.

  • داوری مجلات: داوری مجلات نیز در بازه زمانی چاپ مقاله تاثیر می گذارد. برخی از مجلات و ژورنال ها پروسه داوری بسیار سختگیرانه ای دارند. بطور مثال ممکن است یک مقاله برای ۴ داور فرستاده شود.

  • محتوای مقاله: محتوای مقاله ای که قصد چاپ کردن آن را دارید در بازه زمانی چاپ مقاله تاثیر می گذارد. اگر مقاله ای محتوای قوی داشته باشد و از لحاظ ساختاری و گرامری خوب نوشته شده باشد، در همان ابتدای کار پذیرفته شده و نیازی به بررسی توسط داورهای مختلف نخواهد داشت. اما گاهی مقاله شما دارای برخی ایرادات گرامری و نوشتاری است. در برخی موارد شبیه سازی های صورت گرفته در مقاله کامل نیست یا مراجع استفاده شده قدیمی هستند. مشکلاتی از این دست باعث میشود که مجله مورد نظرتان مقاله شما را با شرط اصلاح ایرادات پذیرش می کند و به اصطلاح گفته میشود که مقاله ریوایز (Revise) خورده است. در این صورت شما باید دوباره مقاله خود را بازبینی کنید و برای داوری بعدی مجله ارسال کنید. در نتیجه پروسه داوری مقاله شما طولانی خواهد بود. گاهی پیش میاید که در چنین شرایطی یک بازه زمانی ۵-۶ ماهه طول می کشد تا یک مقاله از سوی مجله تائید شود.

در ایران بیشترین امتیاز به پژوهشگری تعلق می گیرد که بتواند مقاله خود را در مجلات و ژورنالهای معتبر ISI به چاپ برساند. طبق بخش نامه وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی امتیازات متفاوتی بر اساس نوع مجلات و ژورنال های نمایه شده در (Web of Science (WOS یا JCR، ISI Master List یا ISI Listed و یا ISC به محقق تعلق می گیرد. با توجه به اهمیت چشم گیر داشتن مقالات پژوهشی متعدد جهت ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و دفاعیه از پایان نامه ارشد و دکتری، مشاوره در امر پذیرش و چاپ مقاله ISI، یکی از اهداف اصلی بیتا پروژه به شمار می رود. از این رو بیتا پروژه تلاش دارد تا جهت کمک به محققین برجسته کشور عزیزمان فرآیند ترجمه با گارانتی کیفی، پذیرش و چاپ تضمینی مقالات در زمینه مهندسی برق و MEMS را بطور اختصاصی در سریعترین زمان ممکن در مجلات معتبر ISI به انجام رساند. مجموع این عوامل سبب شده است که بیتا پروژه در زمینه ارائه مشاوره‌های علمی و خدمات پژوهشی از قبیل شبیه سازی مقاله، ویرایش مقاله و پذیرش مقاله علمی-پژوهشی، ISI و ISC خدمات تخصصی ارائه دهد که می‌تواند مشکلات بسیاری از پژوهشگران را حل نماید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمائید.

تماس با ما

اشتراك گذاری

دیدگاهتان را بنویسید